Hazelight’s Split Fiction Kammar Hem Kunglig Designutmärkelse
Hazelight har gjort det igen. Med Split Fiction tog studion hem den historiska Kungliga Designutmärkelsen – ett pris som aldrig tidigare gått till ett dataspel. Publiken reste sig, applåderna smattrade. Josef Fares såg nästan rörd ut när han sa:
“Jag snackar ofta skit om priser, men det här… det känns faktiskt helt sjukt.”
Ett nytt kapitel för designpriset
Priset har i decennier gått till möbeldesigners, arkitekter och modeskapare. Att ett spel nu bryter in i finrummet är stort. Juryn skrev i sitt utlåtande att Split Fiction förvandlar interaktivt berättande till “en emotionell designupplevelse i världsklass”. Eller som en av ledamöterna uttryckte det: “Vi såg inte bara ett spel, vi såg konst i rörelse.”
Sverige – spelens hemmaplan
Att Hazelight står här idag är ingen slump. Sverige har spottat ur sig några av de mest ikoniska titlarna i världen: Minecraft, Candy Crush, Battlefield.
Det finns en kultur av små, envisa studios som växer till globala giganter. Och mitt i allt hittar man också de där enklare nöjena, lite som när man klickar sig in på mahjong gratis och plötsligt sitter fast halva kvällen. Det är just blandningen av massiva blockbusters och små vardagsfavoriter som gör scenen så levande.
Vad händer nu?
Split Fiction är redan en snackis. Forumtrådar fylls av spelare som beskriver hur berättelsen träffade dem rakt i magen. “Jag kände mig typ förrådd och lycklig samtidigt, inget annat spel har fått mig att känna så”, skriver en fan från Malmö. Fares avslutade prisutdelningen med en teaser:
“Vi är inte klara. Det här är bara början.”
En kväll som denna visar att spel inte bara är underhållning. De kan bli historia.